Volop kansen in het Groene Hart

Volop kansen in het Groene Hart

De marketing van Ontdek Nieuwkoop gaat verder onder de naam Nieuwkoop Marketing. Om de doelstelling te behalen, meer recreanten en meer bestedingen in Nieuwkoop, werken wij niet alleen lokaal samen, maar ook op regionaal niveau. Wij doen dit onder meer in Rijn- en Veenstreekverband, met Platform Recreatie en Toerisme Alphen aan den Rijn (PReT) en binnen het Groene Hart van Holland. En dat blijft zeker niet alleen bij praten, maar we doen ook vooral! Want Nieuwkoop Marketing gaat voor effectieve acties en middelen om Nieuwkoop op de kaart te zetten. We houden je graag op de hoogte van de ontwikkelingen, zoals onderstaand met het verslag. 

Verslag van de bijeenkomst PReT

Klik hier voor een video-impressie

Op dinsdag 21 november 2017 was het PReT te gast op een prachtige en inspirerende locatie: Landal de Reeuwijkse Plassen. Monique Veldman, voorzitter van PReT, start de avond met een vraaggesprek. Wethouder Kees van Velzen en Daniëlle van den Berg van de gemeente Alphen aan den Rijn, Daniël Othman van Alphen Marketing, en PReT secretaris Han Hendrickx worden gevraagd naar de actuele ontwikkelingen in recreatie en toerisme.

Wat zijn de kansen voor recreatie en toerisme?

Dat is de eerste vraag aan het panel. Kees Van Velzen: “ Ik zeg het Platform Merk en Marketing, de bestuurlijke tafel van het Groene Hart met 19 deelnemers uit de diverse gemeentes, en de samenwerkende marketeers uit de Rijn- en Veenstreek. De marketeers kunnen lading geven aan het verhaal en dingen bereiken door samenwerking.”

Daniëlle van den Berg noemt het Flexibel Meerjarenprogramma als kans. “Hiermee kunnen we ondernemers verleiden samen te werken en nieuwe producten te ontwikkelen. Het wandelroutenetwerk een voorbeeld van een succes dat van onderaf is ontstaan. Verder liggen er kansen door recreatie naar een hoger schaalniveau te tillen, tot op het niveau van de provincie.”

Daniël Othman gelooft dat samenwerking de grootste kansen biedt. “Bij #AlphenLinkt en in de samenwerking met de marketeers van Alphen, Kaag en Braassem en Nieuwkoop liggen belangrijke kansen.”

Tot slot Han Hendrickx: “We moeten kansen geven om te groeien. We hebben een paar belangrijke iconen, Archeon, Avifauna en Zegersloot bijvoorbeeld, die we moeten koppelen aan routes”. 

Over samenwerken, ontwikkelde activiteiten en prioriteiten

“Samenwerkingen moeten breder, regionaal en op het niveau van het Groene Hart en de provincie. We moeten elkaar zien te vinden. De inwoners van Amsterdam bijvoorbeeld, die ontvluchten de stad en willen rust. Wat voor dagprogramma gaan wij hen bieden? Daar hebben we elkaar voor nodig.” zegt Kees van Velzen.

“Verbinden, samen ontwikkelen en samen realiseren, mensen verknopen en leren van elkaar.” Dat is samenwerken volgens Daniëlle van de Berg. “We hebben een Leaderprogramma en een Flexibel Meerjarenprogramma ontwikkeld. Dit laatste moet zorgdragen aan planontwikkeling, samenwerking en het aantrekken van publiek naar de regio.” antwoord ze op de vraag naar ontwikkelde activiteiten.

Daniël Othman noemt hier het lokaal stimuleringsfonds van de EDBA. En de prioriteiten volgens het panel? Het Groene Hart versterken, de Citymarketing en fietsroutes ontwikkelen en het erfgoed op de kaart zetten!

Inspirerende presentatie over Landal Reeuwijkse Plassen

General manager Arjan van Esveld laat de doelstellingen, marktbeweging, doelgroepen, duurzaamheid en de behaalde resultaten zien. Resultaten die na een eerste jaar naar eigen zeggen boven verwachting zijn. Landal is een belangrijke factor geworden met betrekking tot de versterking van de lokale en regionale economie. “Als iedereen die hier verblijft 10 euro uitgeeft in de regio, zitten we nu al op een financiële impuls voor de regio van 1.35 miljoen euro, en dat merk je als ondernemer wel. Als alles volgens plan verloopt, groeit dat met de extra woningen die nu gereed komen tot zo’n 2.4 miljoen euro!” aldus Arjan. Landal komt binnenkort met een App die de bezoekers moet informeren over het aanbod rondom het park en hen wegwijs maakt in de regio.  

In aanvulling op de presentatie is er een rondleiding over het park en een bezoek aan de technische ruimte van het zwembad, waaruit duidelijk op te maken valt hoe goed Landal bezig is met duurzaam ondernemen. Het zwembad wordt namelijk niet gezuiverd met chloor maar met zout! De netwerkborrel na afloop vindt plaats in een fraaie groepsaccommodatie en levert zoals gebruikelijk weer veel goede gesprekken en contacten op.

Joke Pelser, Nieuwkoop Marketing