Vaar mee met de Nooit Volmaakt op de Nieuwkoopse Plassen

Skûtsjesilen in Nieuwkoop! De historische Tjalk De Nooit Volmaakt vaart op vrijdag 14 augustus via de Drecht en de Kromme Mijdrecht naar Nieuwkoop. Op zeil, als het even kan. Schipper Rob Ligtenberg wil de oude traditie van het beurtveer in ere houden. Eenmaal in Nieuwkoop zal het schip afmeren aan de dorpshaven op het Reghthuysplein. De hele week kun je iedere avond het varen op dit historische schip zelf ervaren. Op zaterdag 22 augustus gaat het schip terug naar haar thuishaven.

In Nieuwkoop is men blij met dit initiatief. Zowel de gemeente Nieuwkoop als Nieuwkoop Marketing en het VVV zien uit naar de komst van de Nooit Volmaakt. “Een dergelijk schip is een bezienswaardigheid op zich en dan heb je ook nog de kans om mee te kunnen varen. Een unieke belevenis! Ik ben blij dat de gemeente Nieuwkoop dat ook zo ziet en het mogelijk maakt dat het schip deze week in de dorpshaven mag liggen. ” aldus Joke Pelser van Nieuwkoop Marketing.

Ook Frits  Paymans, voorzitter  van het VVV, is erg enthousiast. Paymans, zelf ooit de trotse bezitter van een skûtsje reageert blij verrast als hij een foto ziet van de Nooit Volmaakt: “Wat leuk, de TA 111! Daar heb ik ooit nog tegen gezeild. Normaal gesproken moet je naar Friesland of naar de stadjes rond het IJsselmeer om dit mee te maken. Nu kun je ook op de Nieuwkoopse Plassen zeilen op een schip van de bruine vloot. Als je het mij vraagt zou iedereen dit in zijn leven minimaal één keer moeten ervaren.”  

De Historie van het de Nooit Volmaakt

Sinds 2015 vaart Skûtsje Nooit Volmaakt (gebouwd in 1910) met gasten en deelt ze haar rijke geschiedenis. Tot groot genoegen van Schipper Rob en zoon Lex die haar verhalen met veel passie vertellen. Het is hun missie om Skûtsje Nooit Volmaakt - behorend tot het Nationaal Varend Erfgoed – in stand te houden. Historie, cultureel en varend erfgoed, traditie en geschiedenis: het is de rode draad die als het ware aan de Nooit Volmaakt vastgebonden zit.

Het schip ligt om te beginnen zomers in de historische jachthaven: Fort Kudelstaart - gebouwd in 1906 en onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Een prachtige locatie en een uitstekende plek om de dag- en avondtochten vandaan te beginnen. Dan is er het verhaal van het schip zelf: gebouwd in 1910 als zeilend vrachtschip; in 1932 met 2 meter verlengd. In 1953 werd zij omgebouwd tot woonark met ligplaats in de Prinsengracht in Amsterdam waar zij in 1975 door brand verwoest werd. Het schip werd gekocht door Rob’s vader, die de 2 meter er weer tussenuit haalde en het schip terugbracht op de oorspronkelijke bouwmaat. Dat was het begin van een restauratie die 5 jaar duurde.

Het Beurtveer Oude Wetering - Nieuwkoop en vice versa

Vanuit het gebied rondom het Braassemermeer bestond er vanaf 1900 een lijndienst (een Beurtveer) met schepen. Deze schepen voeren op vaste tijden naar Leiden, Haarlem en Amsterdam met lokale tuinbouwproducten. Om deze tijden en traditie te gedenken houden we in augustus een beurtveer. En als het aan de schipper ligt, volgen er meer.

Tot slot is er nog een stukje erfgoed dat schipper Rob in stand wil houden: het oude ambacht van zeilschipper. Zeilend met een tjalk door een geopende brug varen, zonder de motor te gebruiken het schip aanleggen, door hele smalle vaarten zeilen. Rob draait er zijn hand niet voor om en wil zijn gasten laten ervaren dat je heel vaak ook zonder motor uitstekend van A naar B kunt komen. Ook laat hij vaak zien hoe vroeger de vrachtschepen vooruitkwamen zonder wind; bij de standaarduitrusting van het schip hoort een lange vaarboom, waar hij het schip mee uit een windstilte ‘boomt’. Het liefst wil Rob tijdens de zeiltocht de motor niet starten.

Meer over het historisch beurtveer

In 1899 werd door de grondleggers van transportfirma Dobbe uit Roelofarendsveen een vaste transportroute over water geopend tussen Roelofarendsveen en Leiden. Rond 1925 begon Gerard van Ruiten uit Oude Wetering een vaste motorbootdienst op het traject Roelofarendsveen – Amsterdam – Rotterdam. Beurtvaartrederij van Ruiten en Kreyger B.v. had in zijn hoogtijdagen maar liefst 11 vrachtschepen varen. Tweemaal per week voer de Roelofarendsveen I naar Rotterdam en Amsterdam met aan boord hoofdzakelijk groenten en fruit van de Veense veiling en inleggerijproducten van het bedrijf van van Ruiten.

Deze vorm van vervoer (over water en volgens een dienstregeling) bestond al vele eeuwen en werd Beurtvaart genoemd. Het was in feite het eerste openbaar vervoer in Nederland. Het woord 'beurt' duidt in deze context op de geregelde volgorde waarin schippers moesten varen: zij voeren op hun beurt. Dit historische gegeven was de aanleiding voor schipper Rob Ligtenberg om de Beurtvaart nieuw leven in te blazen. In het tweede weekend van augustus vaart hij met zijn skûtsje vanuit Oude Wetering richting de Drecht in Leimuiden. Het is het begin van een 32 kilometer lange vaartocht, die als de wind de goede kant op blaast, grotendeels zeilend wordt afgelegd.

Waarom naar Nieuwkoop

Waarom Rob voor Nieuwkoop gekozen heeft als keerpunt van het beurtveer? Het antwoord is simpel: omdat het de mooiste en meest afwisselende route is die je in de Randstad kunt vinden. Via het schilderachtige veenriviertje de Drecht, het pittoreske Bilderdam met de ophaalbrug die maar net breed genoeg is, naar de Tolhuissluis, de Amstel, de Kromme Mijdrecht - die haar naam eer aan doet - naar het Woerdense Verlaat, de sluis waar de Nooit Volmaakt echt maar net in past. En vervolgens als laatste deel van de tocht de prachtige Nieuwkoopse Plassen, waar als het even mee zit, de zeilen gehesen kunnen worden.

Reserveren en informatie 

Meer informatie lezen of reserveren?  Ga naar de agenda van Ontdek Nieuwkoop. Om genoeg afstand te kunnen houden in verband met de richtlijnen van het RIVM is er gekozen om maximaal 8 personen per tocht toe te laten.  

Deel deze pagina